You are currently viewing Kærlighed til dine fødder

Kærlighed til dine fødder

  • Post author:
  • Post category:Blog

En fod består af 26 knogler, 33 led og 24 muskler.

Giver du dine fødder den opmærksomhed de fortjener? Tænker du over at dine fødder er din krops fundament?

Mange af os er i det daglige ikke opmærksomme på, at vores fødders sundhed har indflydelse på resten af vores krop. Vores fødder er vores forbindelse til jorden.

De har betydning for vores “groundning” – vores jordforbindelse, vores fysiske og mentale balance, og vores holdning.

Hvis din fod er stiv og ubevægelig så bliver resten af din krop det også, og hvis du har svage muskler i foden kan det resultere i muskel-ubalancer op igennem hele kroppen. Også din blodcirkulation, dit kredsløb og dit åndedræt forandres. Foden dikterer ganske enkelt resten af kroppens balance og funktion.

Så hvis du vil mindske din risiko for overbelastning og skader i blandt andet knæ, hofter ryg og nakke så giv dine fødder en halv times udelt opmærksomhed i ny og næ og mærk så, hvordan velværet forplanter sig i hele din krop.

Måske har du hørt mig sige til yoga “Skab kontakt til underlaget og mærk alle fire punkter under foden”?

Prøv denne øvelse og skab kontakt til dine fire punkter under fødderne:

Start med at sidde. Tag sko og strømper af. Kig på dine fødder og masser dem en lille smule. Identificer de fire hjørner (du kan se dem på billedet herunder).

Stil der herefter i “Bjergets stilling” – stående basis yogastilling.

Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne, fødderne skal være parallelle (der er en imaginær linje mellem nummer to tå og midten af hælen, disse to imaginære linjer skal være parallelle).

Løft herefter dine tæer op og spred dem (min oldemor sagde altid til mig, at man ikke bliver særlig gammel, hvis man ikke kan sprede tæerne. Så hvis du ikke kan sprede tæerne må du hellere komme i gang med at øve) og pres herefter først punktet lige bag storetåen ned og skab længde på indersiden af foden.

Pres herefter indersiden af hælen i gulvet. Pres herefter ydesiden af hælen ned samtidig med at du spreder lilletåen godt ud (måske hjælper det hvis du spreder fingrene samtidig).

Slutteligt lader du tæerne komme i underlaget og presser trædepuderne ned – selvfølgelig med tæerne helt spredt:-)

Læg mærke til kvaliteten af din opmærksomhed og din skønne fornemmelse af jordforbindelse. Du er centreret, opmærksom på nuet og grounded og dine fødder elsker dig:-)

PS. Hvis du ikke kan læse hvad der står på billedet, så kan jeg oplyse at der står det samme som jeg har skrevet i øvelsen ovenover….